søndag 8. mars 2009

Ukas Idiot Uke 10: Frøken Fryd

For å markere at det idag er kvinnedagen, vil jeg ta for meg konseptet ”kvinnen” i denne teksten. Nå tenker sikkert noen av dere litt enklere sjeler at men herregud, det er bare medlemmer på likestillingsforumet på VGD, menn med ledende verv i Fremskrittspartiet og pelsjegere med ufint rulleblad som kan finne det enten konstruktivt eller morsomt å kåre ”kvinnen” til Ukas Idiot. Det har jo blitt gjort så mange ganger før, tenker dere kanskje, i form av morsomme regler om hvor mange flere bruksområder enn din kone en flaske øl har, hatefulle utsagn om seksualmoralen blant kvinner idag eller masseproduserte t-skjorter som på en subtil måte sammenligner jenter med løssluppen beinmargskreft. Dette er selvsagt helt riktig, men vinklingen jeg skal ta for meg har ingenting med denslags flåseri å gjøre. Det er visse ting i livet som ikke kan tilgis, og de siste ukene har jeg observert et fenomen som om det får fortsette kommer til å amputere all konstruktiv tankevirksomhet blant det lekne kjønn. Fenomenet heter ”Respekt for Elizabeth Wurtzel”.

Jeg har ikke sett Prozac Nation, og jeg har ingen videre planer om å se den, men her om dagen var det noen som på mest tankeløse vis dro med seg boken/åtselkadaveret/pestsprederen ”Smarte råd for smarte jenter” inn i mitt ellers plettfrie hjem. Jeg begynte å kikke i den, og sjelden har jeg blitt så forfjamset. Forfatter Wurtzel innehar den aller mest rendyrkede evnen jeg noengang har sett til å presentere subjektive oppfatninger som i beste fall er et uttrykk for gjennomgående dårlig smak på stort sett alle områder i livet som Fasiten med stor F hugget i granitt og trukket med krom. Alt fra hvilke bukser man skal gå med til hvilket lynne som er det beste å ha til hvilket engasjement man skal legge ned i en hobby har hun en klar og tydelig oppfatning om, og det i bydende form.

Jeg har forståelse for at de lett feministiske sympatiene hennes har en viss appell blant unge norske jenter, jeg har forståelse for at en enkel sjel i farten kan komme til å tro at ”Kvinner har tatt oppvasken i fem hundre år, så nå er det din tur til å hvile” er et godt argument før han får tenkt seg om, men jeg har ingen forståelse for at man kan klare å bli en slags kulthelt i en generasjon unge kvinner som tross alt burde være den mest reflekterte vi noensinne har dyrket frem i veksthus ved å gi ut en detaljert veiledning til å bli like påståelig på sviktende grunnlag som en selv. At slike ting forekommer, at selv mennesker jeg ellers har et svært godt inntrykk av trykker denne mentalkvakksalveren til sitt bryst som om hun skulle vært Charles Darwin eller Friedrich Nietzsche, det sier meg at nevnte generasjon er på ville veier. Her må det tiltak til, og det snarest.

Derfor vil jeg, i beste Elizabeth Wurtzel-stil, bidra til å snu utviklingen i en mer positiv retning ved å presentere min oppfatning av hva jenter bør tenke over for å få mest mulig ut av livet og ikke gjemme seg sjenert bak et tre mens de bremser evolusjonen, også kjent i innvidde kretser som en liste over ting jeg liker og ikke liker:

1: IKKE SPIS FISKEPUDDING
Fiskepudding er vondt. Som en moderne kvinne i et dynamisk samfunn vil det ikke gagne deg å spise ting som ikke er godt. Sverg heller til laks, fiskegrateng eller lungemos.

2: FØLG MED PÅ SYKLING
En fascinerende idrett som gir deg mye glede i livet, spesielt hvis du klarer å flytte fokus fra de tre store Grand Tours og over til småritt i Belgia o.l., som oser av sjarm og estetikk.

3: VÆR SEKSUELT UTFORDRENDE
Ikle deg gjerne et spennende antrekk hver dag, og prøv helst å flette inn nye elementer i den seksuelle aktiviteten minst hver uke. Dette gir en forfriskende glød i både kinn og sinn, spesielt hvis du involverer han med rødlig hår og rar dialekt fra Ukas-redaksjonen, for han har så bra kjemi med deg.

4: HOLD DEG UNNA VEPS
Ryktene sier nemlig at du er veldig redd for veps, og å utsette seg for ting man finner ubehagelig finnes det ingen mening i medmindre det har med utvidelse av nevnte erotiske reportoar å gjøre. Da er det sunt og utviklende.

5: BLI DETERMINIST
Omfavn determinisme som forklaringsmodell for hvordan verden fungerer, men vit med deg selv at dens eksistens ikke trenger å ha noen som helst betydning for hvordan du gjør dine valg hvis du bare tenker deg godt om.

Jeg skjønner ikke hvorfor hun der dama som jeg er irritert på fordi hun er så teit slipper unna med det her, og jeg skjønner ikke at det ikke finnes en folkeaksjon som driver forfølgelse av de som synes det hun sier er fint og smart, aka relativt unge jenter og damer. Nå skal det sies at det finnes noen jenter som ikke er hjernedødt aksepterende/lettlurte og dumme, men mitt nærvær som elev på HiO Lærerutdanning 2003-kullet har aldri hindret mannen i gata i å avskrive det som ”en gjeng rallende nek som ikke kunne lært bort alfabetet til en ung Agnar Mykle om de så ble truet med umiddelbar ADHD-diagnose på gutten de foreløpig bare refererer til som Aktive Arvid(med det ekstraarbeid det ville føre til for de allerede heftig opptatte skoleansatte)”. Jenter med kunstneriske, ambisiøse eller reflektive tilbøyeligheter virker faktisk å være MER påvirkelig for Wurtzels heksekunster enn den jevne dumrian, Ole Einar Bjørndalen går en dårlig ankeretappe, og jeg føler det dermed dokumentert som både velbegrunnet og konstruktivt å gå ut på en toneangivende blogg og fortelle verden at det norske skiskytterlandslaget suger skikkelig om dagen.

Jenter er dumme. Jenter er ukas idiot, og det på kvinnedagen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

WÜRD

Anonym sa...

enig