mandag 6. oktober 2008

Ukas Fakta Uke 41: Om Kommunikasjon

En god venn av meg, forøvrig ikke relatert til den judasen Isak Sellanrå på noe som helst vis, fortalte meg at menneskets arvemateriale ikke har gjennomgått noen mutasjon på et høyt antall årtusener. Derfor, om vi ser bort fra usannsynligheter som at vi i vår utemmede formeringstrang har klart å forbedre menneskets samlede genbasseng i nevneverdig grad, er vi nødt til å anta at mennesker født idag har mer eller mindre det samme utgangspunktet for kognitiv utvikling, eller intelligens om man foretrekker å være banal, som en tilfeldig utvalgt mammutjeger med et syn på kvinner som tilsvarer løvens syn på rå antilopebiff. På tross av dette vil jeg anta at det hersker relativt bred enighet om at dagens mennesker, rent mentalt sett, befinner seg på et høyere nivå enn steinaldermennesker. Grunnen virker åpenbar. Ettersom årene har krøpet sakte bortover har vi LÆRT, vi har hatt UTVIKLING, vi har LAGRET INFORMASJON, FORSKET og generelt FILOSOFERT som noen svin. Vi har opparbeidet oss et høyere bevissthetsnivå. Men hvilket verktøy er det som har tillatt oss alt dette? Hvor er det egentlig vi har gjort av all denne informasjonen vår? Hva er det som tillater oss å trekke filosofien mange hakk lenger enn Platon, som ville vært en uendelig bortreist noksagt om han ved et tilfelle skulle bli teleportert inn i en filosofisk TV-debatt i vår tid?

Det er sikkert noen av dere som nå har gjettet at det er SPRÅKET jeg skal frem til. Språket og kommunikasjonen, det er hva som tillater oss et høyere nivå av refleksjon enn den gjennomsnittlige hjemmesittende husmor på 1800-tallet. Språk medierer læring, som Vygotsky så vakkert formulerte det, og det som skiller meg fra barna til herr og fru Pelsjeger er den språklige og kommunikative stimuli jeg har blitt utsatt for gjennom mine fireogtjue år. Vi har ikke større forutsetninger for å konstruere filosofiske byggverk fordi vi har kunnskaper om CERN-partikler, sorte hull og jordrottenes uransaklige trekkvaner, vi har det fordi vi er i besittelse av et rikt språk, og fordi vi bruker det til å formulere oss selv mer presist enn vi noensinne tidligere har gjort.

Og her er vi faktisk inne i utkanten av en revolusjon. Kommunikasjonen mennesker i mellom foregår i mye større grad enn før skriftlig, og skriftlig kommunikasjon med sin konkrete form har muligheter som er vanskelige å realisere muntlig. Selv vil jeg anslå at jeg har produsert mer skriftlig via det eksellente medium MSN enn en hvilken som helst litterær storhet gjorde gjennom hele sitt forfatterskap. Dette gjelder ikke bare meg, men en hel generasjon. Hvilke konsekvenser denne forskyvning av kommunikasjonsmedium vil ha for befolkningens videre mentale konstruksjoner vites ikke ennå, men at det vil ha stor innflytelse synes for meg sikkert.

Vi i Ukas Idiot-redaksjonen har fått oppleve en del kritiske røster når det kommer til vår omgang med språket. "Ordonani" runger det høylydt fra de uvitende massene. "Ineffektivt, kan sies mye enklere og med færre ord" roper plebeieren med grov metallarbeiderstemme. Vel, kritikere, nå skal dere høre: Mitt svar til dere inneholder så mange korte anekdoter om den dumme elgen som fikk geviret sitt slipt ned fordi det var for prangende og hvordan det gikk med ham i evolusjonen at jeg ikke ville få plass til det i bloggen uten bruk av skruestikke. Og noen skruestikke har jeg desverre ikke for hånden.

Kreativ, metaforisk språkføring er ment for å kommunisere MER presist, ikke mindre. At språksenteret i hjernen deres ikke har vanket med de riktige vennene og som et resultat blitt akterutseilt på tolkningsfronten er beklagelig for dere, ikke for oss. Hvis dere absolutt skal misjonere for å senke formidlingskompleksiteten i samfunnet så ville dere være tjent med å misjonere for noen andre enn meg. Jeg hører ikke på det øret.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Metaforer kan oppfattes som en unødvendig komplifisering av en samtale. Irrganger som kan forvirre mer enn forklare.

Selv en avhandling om Jacques Derrida og dekonstruksjon kan være slik at menigmann kan fatte det. Det er en grunn til at metaforer er forbudt i slike tekster, nemlig at de kan gi utallige betydninger.

Og rent estetisk er det ikke særlig behagelig å lese metaforer som virker i overkant skrikende.

ukas-idiot sa...

Sistnevnte poeng er jeg selvfølgelig enig i, og jeg mener på ingen måte at jeg selv representerer perfeksjon i så måte. Jeg finner det likefullt mer konstruktivt å utvikle denne typen språkføring enn å skrive en avhandling om Jaques Derrida som menigmann kan fatte. Utover det er det heller ikke spesielt interessant for meg at menigmann fatter det jeg skriver, så lenge jeg når frem til et tilstrekkelig antall mennesker som synes formuleringene mine er mer givende enn alernativet.

Selvsagt vil man alltid nå dem hvis referanserammer ligger nærmest ens egne, og for å optimalie kommunikasjonen disse imellom er man dessverre nødt til å ofre et egg eller to.

Nietzsche skrev en gang at optimal kommunikasjon skulle foregå luftig, mellom fjelltopper, og ikke nede i dalbunnen. Dette representerer mitt syn på en god måte.

Anonym sa...

Noe av poenget mitt er at metaforene kan gi flere betydninger enn man tilsikter, selv om man kommuniserer med folk som er oppegående og som ellers vil forstå metaforer.

Nietzsche er faktisk et ganske godt eksempel. Er ikke han vanskeligere og mer høytflyvende enn f.eks. Kant og hans sofismer?
Det er lett å gå seg vill i Nietzsches språklige labyrint.

Og det tredje, som jeg personlig synes er viktigst, er at det er en del som -vil- forstå og delta, men som detter ut når metaforene blir for voldsomme. Det er greit med metaforer, men det går en grense, som av selvfølgelige årsaker går på skjønn.

Og når det gjelder beskyldninger om at dere bedriver ordonani på et kjent forum, så er disse anklagene ubegrunnende og etter min mening malplassert

Anonym sa...

Enkelte vil nok sikkert kalle denne bloggen både i overkant pretensiøs og på grensen til Swazilands patetismeherjede naboland Kvasiland, men jeg tilhører ikke denne ignorante og uvitende mobben. Langt derifra.

Jeg oppfatter derimot formuleringene som artige, gjennomførte og gjennomtenkte. Meninger fremlegges med humor og list, og fol som ikke forstår det, mangler essensielle egenskaper et intellektuelt menneske bør inneha.

Heia metaforer, synonymonani og andre fine ting - det er slikt som tar en slik blogg fra å være en ordinær samfunnsrefleksjon til å bli så fryktelig mye mer. Det er slike som deg, Gutt 14, som får aldersgrense på ytringsfrihet til å virke som en idé på høyde med oljeutvinng.

Anonym sa...

This is swell.. goin d rights wey ait. denna bloggen assa.. atte gåran

Anonym sa...

Jeg har aldri sagt at metaforer er dårlige i seg selv. Det jeg prøver å si at det ikke er uforstålig at de fleste vil synes det er unødvendig med en massiv bruk av metaforer.

ukas-idiot sa...

Hva er det du mener da, Barak? Skal man legge seg på et mer forståelig nivå av kommunikasjon for å tekkes noen? Gir det fremdrift? Gir det utvikling?

Slik anonym en og to her illustrerer befinner vi oss ikke på et nivå som er uforståelig for alle. Vi har en målgruppe som ligner oss selv. Alt annet enn å fortsette i eget spor ville vært meningsløst.

Anonym sa...

Kan vi ikke slutte å bruke massenes opinion som argument i enhver diskusjon, gutt_14? Det er irriterende, teit og gir meg ekkel ettersmak av patetisme og overmodne bananer. Hvis du ikke liker bloggen, kan du bare la være å lese og for all del la være å kommentere, for jeg er ikke spesielt interessert i å stifte noe nærmere bekjentskap med dine oppgulp og bakstreverske meningsytringer.

Anonym sa...

Ja, jeg tror det vil gi fremdrift ved å legge seg på et mer forståelig nivå. Metaforer gir en driv i samtalen, og det kan letter argumentene, men når man begynner å snakke om uigyriske sauer og hepatitt-rammede jøder som metaforer blir det kanskje litt vel mye.

ukas-idiot sa...

"Hvis du ikke liker bloggen, kan du bare la være å lese og for all del la være å kommentere, for jeg er ikke spesielt interessert i å stifte noe nærmere bekjentskap med dine oppgulp og bakstreverske meningsytringer."

Aiai, Unge Bladlus, ikke glem hva dem sier i Swasiland:

"Uten jordsvinet, ville ikke onyxen hatt noen aa peke nese av i skyggen av Mombesitreet"

Noe som i aa for seg i seg selv gir Anonym 1 et halvt poeng, Swasilands korrollasjon av eksessiv metaforbruk i dagligtalen og landets innbyggeres vellykkehet paa verdensarenaen, tatt i betraktning.

Mvh Redaksjonenes ypperste minister for bekjempelse av tannraate, misforstaaelser og generell mangel paa mentalinvortes hygiene.

Anonym sa...

LOL

ukas-idiot sa...

"men når man begynner å snakke om uigyriske sauer"

Har jeg aldri gjort.

Anonym sa...

hva i helvete har overmodne bananer med saken å gjøre? (anonym)

Anonym sa...

Hva har du med saken å gjøre?