mandag 27. oktober 2008

Ukas Retro Uke 44: Gjensyn med "Dagens ord"

"Dagens ord" er en gammel klassiker fra en antikk blogg undertegnede var med på å få i trykken. For å starte opp den gamle tradisjonen igjen her i Ukas Idiot vil jeg de neste dagene presentere et par av krem-ordene som ble tatt opp den gang. Vi begynner med "Å trepanere".

"Min første erfaring med handlingen trepanering kom som elleveåring. Den ble grundig beskrevet i en bok jeg leste, da som en alternativ kur mot migrenesymptomer. Trepanering går ut på å meisle ut en sirkel, åpne opp kraniet, for å få ut trykk, levret blod og annen guffe. Det er en risikabel, men tidvis virkningsfull behandlingsmetode. Fremgangsmåten har rike historiske tradisjoner, og har sitt opphav så tidlig som i steinalderen. Idag åpner man kranier som aldri før, men selve begrepet er dessverre i ferd med å forsvinne fra vokabularet vårt. Det ønsker ”Die Judenfrage/Ukas Idiot” å gjøre noe med.

Ordet har voldsomme muligheter for anvendelse, og kan brukes i et vell av situasjoner. Såvel den medisinske (”Rekk meg meiselen søster, her må det trepaneres!”), den truende (”Hvis den skabbete kjøteren din tramper i rosebuskene mine en gang til, fru Lovise, vil jeg se meg nødt til å trepanere deres eldste sønn!”), som den overførte (”Her gjelder det å trepanere norsk sokkel før kystvakten får snusen i oss, Boris! Hvordan kunne du finne på å forlegge borehodet?”) betydningen gir språket ditt en ny og spennende dimensjon. Også substantiviseringen av ordet (”Min far var en så dyktig kirurg at han fikk tittelen trepanator.”/”For å bli en dyktig trepanator i fekteringen er det viktig å legge kraft bak støtet.”) gir berikende muligheter.

Som dere skjønner, her er det bare å boltre seg."

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det heter die Judenfrage.

St. Sjur of Hammersmith sa...

Tysk grammatikk er vel i og for seg uvesentlig i denne sammenhengen. Artig innlegg, forresten. Jeg har alltid satt pris på utflukter til de fjerneste, men vakreste avkroker av det norske språk, og denne ekskursjonen var om ikke på høyde med en tur til Geirangerfjorden og Trollsigen, så i alle fall givende og informativ.

ukas-idiot sa...

"Anonym sa...
Det heter die Judenfrage."


Just testing you guys.