torsdag 16. oktober 2008

Ukas Idiot-organisasjon Uke 42: Blå Kors Norge

Så var det den tiden på året igjen. Høsten. Med den snikende kuldas krav om økt påkleding synker fristelsen for utroskap & voldtekt og rydder plass i hjertene våre for surrogatet kjent som kjærlighet. Da går det heller ikke lenge før de understimulerte snyltedyrene som har valgt dette som sitt opium spretter fram i kapp med fåresoppen på skogbunnen. I år blir det verre enn noen gang. Et eller annet utpint hjerte har avgjort at den tradisjonsrike avlatsordningen endelig skal komme hjem dit den ble født. Til kristenfolket. På søndag er det tid for TV-aksjonen, og inntektene går til Blå Kors Norge. De skal etter sigende bruke dem på å hjelpe barn av rusmisbrukere.

Allerede i starten av uka begynte t-banevognene å fylles med bilder av små teatersminkede barnemodeller som med noen velformulerte setninger har fått tildelt de kosteligste offerroller. Jeg gidder ikke gå i detalj, for alle vet hvordan TV-aksjonen fungerer. I løpet av noen dager presser man prisen på god samvittighet i gode hjem fra null til noen få hundre kroner. På den syvende dag sender man ut et kobbel dogmatiske bøssebærerne for å befri husstanden for byrden.

Det er jo en kjent sak at TV-en er skyld i det forsinkede moralske forfallet Norge har opplevd i post-dugnadsalderen. Det er dårlige tider for alle som livnærer seg av dårlig samvittighet. Men én dag i året åpnes kanalen inn i ”folkets” hjerte (NRK), og utenfor denne åpningen står velferdsorganisasjonene og sloss. I år er det altså Blå Kors som får slippe til, og det er dette som provoserer meg. TV-aksjonen må folk gjerne få underholde seg med, jeg kjenner knapt noen som ser på NRK annet enn foreldrene mine og de besteforeldrene som ikke har bukka under for død eller demens. Og de kommer til å gi. Men jeg klarer ikke brenne inne med smerten jeg føler ved å tenke på alle de millionene med kroner som søndag skal stappes ned i spannet til en organisasjon med mottoet ”Ved Guds og Hans Ords hjelp”.

At selv småbarnsforeldre ønsker å ruse seg langt vekk fra en verden der slikt kan forekomme er i mine øyne fullt forståelig. Og hvis det beste hjelpeverket for barna deres er en ”evangelisk totalavholdsorganisasjon” som ” bygger på Bibelen som de kristne kirkers hellige skrift” og hevder i vedtektene sine at ”virkelig frigjøring for alle mennesker fås gjennom tro på Jesus Kristus”, ville det kanskje vært bedre om pengene heller gikk til å sende disse barna etter foreldrene inn i den bekymringsløse ruståka.

Ettersom jeg selv aldri måtte tørke opp min fars spy i barndommen og ikke er noen budbringer fra et personlig hælvete kan dere selvfølgelig komme drassende med at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Men min avdøde samefiendtlige farfar var sønn av en voldelig alkoholiker og lot en gang falle noen ord jeg støtter meg til i denne som alle andre saker: Stol aldri på et menneske som ikke drikker.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Kjempetekst! Jeg håper på å se flere poster fra deg i denne bloggen!

Farfar-ordtaket ditt kan for øvrig lett overføres til "aldri stol på en religiøs".

trykksverte sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
trykksverte sa...

Hvorfor er det så ille at det er en kristen avholdsorganisasjon? Det er vel irrelevant hva tanken/ideen bak er så lenge handlingen forblir den samme som hvis det var en ateistisk org.?

Anonym sa...

Nei nei, det her er jo like spekulativt som å gjøre avtaler med djevelen. De kristne undertonene setter likhetstegn mellom det å være nykter og å være troende. Og her har kristenmisjonen vært dyktig. En av deres store rekrutteringsanstalter i nyere tid er kvinnefengsler, hvor crackhore etter crackhore fortvilt kommer inn på løpende bånn med magan full av smuglerdop. Det første som møter de er en jævla nonne som gir de en klem, og selvfølgelig tar frøknene imot kristentrua i dette fortvilte øyeblikket hvor de ikke vet opp og ned på cocktailpølser og kokainkapsler.

Anonym sa...

je driv me skiskyting

Anonym sa...

Det er greit å provosere men denne gangn skyter du langt over mål. Ca over 100000 barn lider under at foreldre ruser seg. Det er stort sett alkohol som er rusmiddelet, et lovlig middel som ødelegger for så mange. Ordtaket er heller: stol aldri på en alkoliker for alkoholen kommer først uansett. :-(

Anonym sa...

Oppdatér bloggen da, jødesvin!

ukas-idiot sa...

"Jødisk Forening for Bloggere (JFB) sa...
Oppdatér bloggen da, jødesvin!"

Ikke snakk til meg, her er det internett tre kvarter i doegnet og flere edderkopper paa tastaturet enn bokstaver.

Dessuten er jeg saann ca 40 grader varm inni hodet