fredag 30. januar 2009

Ukas Idiot Uke 5: Henry Olsen

Jeg har ingenting usagt med verken sosialistpakk eller brunskjorter. Alle politikere er det samme for meg. Deres eneste oppgaver er å 1) beholde makten de har og 2) skaffe seg mer makt. Dette oppnår de ved å overbevise naut (les: alle som bruker stemmeretten sin) om at de ikke på noen måte er interessert i å male sin egen kake - i skarp kontrast til sine egne politiske motstandere.

Jeg er en evig forkjemper for demokratiet. Folk er idioter og idioter er veldig glade i å påpeke nettopp dét. Derfor mener ofte idiotene at det istedet burde vært opprettet en maktelite som bestemte ting, fordi det hadde vært mer effektivt. Historien viser selvfølgelig at det kun er effektivt for at statsoverhodet skal bake en jævlig stor kake med de utsultede kraniene til nasjones nyfødte barn som garnityr. Jeg skulle gjerne spist den samme kaka selv, men jeg hater å bruke tiden min på åpne konfrontasjoner med idioter. Derfor elsker jeg demokratiet. Det perfekte demokratiet handler om å gjøre prosessen med å tilegne seg selv makt så sakte at de som higer etter mer makt dør av alder før de får gjort skade på andre mennesker. Én idiot med en stor hammer er åpenbart farligere for min egen helse enn ti idioter med én slegge på deling.

Det er en gribb i Norges historie som gjorde en gjennomført flink jobb med å markedsføre seg selv som menneskevenn. Henry Olsen, kjent blant venner som Einar Gerhardsen og hos moren din som «landsfaderen», var en ussel kommunist og veiarbeider før han i samarbeid med tyskerne tok toget ned til fangeleiren Sachsenhausen i 1941. Der forlystet han seg på små barn hver morgen mens han ventet på at kjelen med kamille-te til SS-offiserene skulle koke opp. Etter tre år i Sachsenhausen, da smogen fra brente jødelik var blitt for tykk til å nyte høstsolen, søkte Henry Olsen seg tilbake til Norge. I november 1944 vant Olsen et lengre yatzi-parti mot Josef Terboven på pauserommet til Grini fangeleir og fikk dermed stillingen som partiformann i Arbeiderpartiet, sosialismens nye juggernaut. For å sikre seg makt i all fremtid så bestemte den nye regjeringen for å la nasjonens kommende generasjoner lide under sosialismens første knep: Likhetsprinsippet.

Jeg fikk mitt første ublide møte med likhetsprinsippet da jeg var iferd med å gå ut av ungdomsskolen og fikk vite at jeg slett ikke kunne gå på den videregående skolen som jeg selv ønsket, men at jeg måtte velge en skole fra den fylkeskommunen som foreldrene mine bor i. Det er et ganske stort problem hvis man kommer ifra Alta, og jeg måtte lide meg gjennom et år med inkompetent undervisning i et klasserom med snøfokk og fire andre elever før jeg skjønte hvilket smutthull i reglementet jeg kunne løpe igjennom. Ideen bak loven er vel at de flinkere elevene skal gjespe så mye av den sakte undervisningen slik at de dummere elevene i samme rom kan bli smittet med smarthetsbakterier gjennom luftveiene. Jeg aner ærlig talt ikke hvordan ideen kan forsvares, men jeg er sikker på at jeg ville ha blitt voldt ca. like mye stor skade av regjeringen uansett om Henry Olsen hadde vært scientolog, fascist eller maurer – såfremt maktdistrubisjonen hadde vært den samme.

Den begravde statsministeren var offisielt en motstander av okkupasjonen, samt at han sannsynligvis var satans god til å feie fortau før den tid. Dessverre er dette kvaliteter det synges kvad om. Da glir oppmerksomheten bort fra at Henry Olsen var en grusom baker uten omtanke for andre enn de som spiser rundt bordet hans. Det er denne avsporingen fra virkeligheten som politikerne får mer makt ifra, og makt er endelig; noe som vil si at jeg får mindre makt. Kill yr idols.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Dette var bra saker!

Anonym sa...

Hvem er denne Henry Olsen

Anonym sa...

haha...jeg har hørt min mor snakke om han med drømmende blikk...

Anonym sa...

du er for demokrati men mot likhetsprinsippet

ukas-idiot sa...

Jeg skjønner ikke hvorfor det er en utfordrende kombinasjon av meninger. I utdanningen har det ingen annen funksjon enn å hindre de smarte å bli smartere (lettere å beholde makta for politikerne), samt å ikke få foreldre til idioter å skamme seg (blidgjøre naut (velgerne)).

Anonym sa...

hva skal det bety å male sin egen kake? snakker vi kunst?

ukas-idiot sa...

Tror du politikere menger seg med kornbønder bortsett fra på promo-bilder? Melingens dager er forbi for grever

Anonym sa...

hvis du tror at norsk utdanningspolitikk er reist over et så konspiratorisk premiss er du kanskje ikke så smart som du tror du er... greit nok at det går mange understimulerte flinkiser rundt i norsk skole men det er prisen man betaler for å bruke ressurser på utjevning av sosiale forskjeller som igjen er noe av grunnen til at 'idiotene' ikke stakk en avsagd hagle ned i den frekke kjeften din og malte linoleumsgulvet i det dårlig ventilerte klasserommet med den passiv-aggressive (og egentlig ganske middelmådige) hjernen din før du fikk gjort deg ferdig med ti års kreativ utdannelse og startet bloggen ukas-idiot (som ironisk nok også er navnet du kommenterer under) hvor du henger ut folk som ikke abonnerer på det infantile livssynet ditt.

ukas-idiot sa...

Synes du det er et konspiratorisk premiss at politikere handler utifra ønsket om å oppretteholde makten de har, samt å få mer makt? I så fall er du altfor bortreist til at vi kan holde en intelligent diskusjon, men du kan i det minste forklare hvorfor elever som kunne fått en god og relevant utdanning skulle fått hjernen sin blåst av med en hagle. Logikk er ikke noe du liker å bidra med, forstår jeg.

Anonym sa...

Hvis du tror norske politikere forsøker å hindre deg i å bli smartere slik at de kan holde på makten så ja, det kvalifiserer i mine øyne til konspirasjonsteori (til og med en ganske dum én). Jeg har dermed IKKE sagt at politikere IKKE handler ut fra egeninteresse, bare at denne egeninteressen IKKE materialiseres i langsiktige utdanningspolitiske strategier med det for øyet å holde det generelle kunnskapsnivået i befolkningen nede slik at du ikke, etter endt skolegang, skal flytte tilbake til hjemkommunen og ta fra han Roger Enoxen
plassen øverst på valglistene fordi du plutselig har blitt så mye smartere enn ham. Tror du virkelig han er redd for det? (Et ord: Teknokrati. Slå det opp. Ikke det samme som kakistokrati. Slå opp det og. Og mens du har ordboken i fanget, slå opp ordet 'logikk' også.)

Når det gjelder det å bli skutt i hodet med en hagle var det ment som en spissformulering av voldsproblemene man ofte sliter med i samfunn hvor utdannelsesinstitusjoner er en arena som forstørrer sosiale forskjeller.

Anonym sa...

"Man må knuse noen egg for å lage omelett", er det noe som heter. Jeg finner mye sannhet i de ordene.

ukas-idiot sa...

Jeg snakker om statsministere og andre regjeringspolitikere. Du kan godt dra inn kommunepolitikere med morsomme navn som Roger Enoxen for å latterliggjøre sovende menn, men gode poenger står uskadet ovenfor denslags billige teknikker. Og ja, selvfølgelig er de redde for å bli forbigått, som alle mennesker er. La meg illustrere det for deg med et eksempel: En vitenskapsmann har funnet opp en pille for gravide kvinner. Hvis de tar den pillen så vil avkommet deres være 100 % smartere og mer atletiske enn det nåværende genetiske materialet vil tilsi. Om du hadde hatt valget, ville du latt denne pillen bli introdusert for alle landets sykehus?

Hvis du i en slags morbid selvoppofrelse prøver å lure deg selv til at du ville være tilfreds med å bli banket opp av din egen datter og dessuten gjort overflødig på arbeidsplassen din, så kan jeg vedde gode penger på at 90 % av befolkningen ville tatt et annet valg. Og hvis det er tilfellet, hva slags motivasjon skulle politikerne ha for å gjøre skolene bedre?

Svaret er åpenbart for å blidgjøre nautene. Derfor var og er sosialismen en gudesendt gave for Henry Olsen og hans ilke: nå kunne de oppretteholde og forverre samfunnets kombinerte middelmådighet, helt i takt med sine påståtte politiske idealer.

Jeg eier ikke en ordbok, men om jeg hadde én i hylla så ville jeg forsøkt å kaste den i din generelle retning i et håp om at du tar i bruk bedre virkemidler for å fremstå som smartere enn meg neste gang.

Anonym sa...

ja, mennesker er redde for å bli forbigått. nei, denne frykten er ikke styrende for utformingen av norsk utdanningspolitikk under dekke av 'likhetsprinsippet'. case closed. idiot.

ukas-idiot sa...

I likhet med noksagter som rører om 'usaklighet', så er "case closed" en retorisk gjenganger når man ikke har flere argumenter igjen. Det er vel gjerne en grunn til at man ønsker å avslutte diskusjonen, antar jeg.

Anonym sa...

Du har tapt. Du tapte i det du ble født. Jeg refererer til den anonyme retarden som driver dette nettstedet, og jeg tenker.. Hvordan føles det å ikke ha NOEN framtid?

ukas-idiot sa...

Jeg har mer fremtid enn deg faktisk

NB du er også anonym