tirsdag 6. januar 2009

Ukas Idiot Uke 2: Mads "Den Skitne Idealisten" Gilbert

Det har dessverre vært ganske stille fra min kant på Ukas Idiot de siste ukene, men dere skal vite at dette har sin naturlige forklaring i at jeg har vært meget oppslukt i arbeidet med min avhandling "Moral bør skifte navn til Estetikk før jeg blir voldelig og brekker nakken på nærmeste sang-svale", et verk jeg har store forhåpninger til.

Dostojevskij sa det så fint i "Forbrytelse og Straff" allerede på 1800-tallet. Raskolnikov fører en samtale med den ellers utrolig undervurderte karakter Svidrigailov på en sjuskete kneipe, og han er ikke nådig i sin karakteristikk av Svidrigailovs livsførsel og generelle etiske retningslinjer. Han snakker om lav moral og motbydelige trekk. Til dette kommer den lettsindige rikmannen med et svar som utviser en forståelse jeg sjelden har sett uttrykt så klart i litteraturen: "Hvem er du til å belære meg om estetikk?" Raskolnikov har tross alt drept en gammel pantelånerske, knapt det mest sjarmerende valgstuntet om man er ute etter å vinne befolkningens hjerte. Men Svidrigailov gjør det gjennom hele historien svært klart at noe MORALSK aspekt plager ham i svært liten grad. Han ser ingen grunn til å gjøre mer enn i det høyeste å rynke på nesen. Vår moral er i bunn og grunn basert på hva som smaker søtt på tungen og hva som lukter forråtnelse eller tapeter fra 50-tallet. Moral er bare en følelse i brystet forårsaket av en handling, gjerning eller situasjons skjønnhet. At skjønnhet er relativt er allment akseptert av selv den frommeste kristne, kanskje er det på tide å innse at det samme er saken om moral. Den kan aldri være objektiv.

Hvilke konsekvenser en slik forståelse vil få for mennesker skal jeg ikke utbrodere i denne teksten, jeg har tross alt en bok jeg skal selge og vil ikke røpe essensen i min filosofi skriftlig for noe annet enn en kontrakt med landets mest anerkjente forlag samt lovnader om opptreden på fjernsynet. Det jeg derimot kan slå fast med den største sikkerhet er at Mads Gilbert, den idealistiske legen som løper rundt i Gaza som en hodeløs kylling og sender tekstmeldinger hjem når han ikke er på Dagsrevyen og formidler viktige nyheter om seks år gamle jenter med musefletter som dessuten kan spille piano til en får tårer i øynene som har blitt lemlestet av den israelske hær på en måte som gjør at fremtidige seksuelle samkvem vil foregå med betydelige komplikasjoner, ikke helt kan ha tatt mine synspunkter inn over seg.

Igår fikk jeg tilsendt en tekstmelding denne karakteren har sendt til alskens folk og fe. Den følger her, til glede for dere lesere:

"Melding fra Palestina: Takk for all støtte.. De bombet det sentrale grønnsakmarkedet i Gaza by for to timer siden. 80 skadde, 20 drept, alt kom hit til Shifa. Hades! Vi vasser i død. blod og amputater. Masse barn. Gravid kvinne. jeg har aldri oppleve noe så fryktelig. Nå hører vi tanks. Fortell videre, send videre rop det videre. Alt. GJØR NOE! GJØR MER! Vi lever i historieboka nå, alle! Mads G, 3.1.09, Gza, Palestina."

Den gravide kvinnen, a.k.a. verdens skitneste triks med gruppevoldtatt uskyldig tenåringsjente på toppen, er jeg villig til å la ligge for denne gang. Verre er det med hvor absurd usjarmerende sprengkraften i engasjementet hans er. Lever i historiebøkene du, ja det var en artig observasjon. Jeg spår herved at den neste dristige uttalelse fra den hjertegode legen med omtanke for gamle demente damer med påtroppende lårhaldsbrudd blir noe i retning "Vi rusler rundt på en stor kule."

En annen ting med Gilberts indignasjon over voldsbruken er at han klinkende åpenbart utleverer seg selv som en posør, det være seg av bevisst eller ubevisst karakter. Vi er alle posører, men han har virkelig strukket seg lengre enn de fleste i å bytte ut den skreddersydde silkedressen med filler enhver lasaron ville avskrevet som en uanstendig fornærmelse mot omgivelsene. Slik søker han inn i idealistenes fellesskap, et fellesskap der tilnærmingen til livet generelt og bekreftelse av egoet spesielt har mutert til de merkeligste perversjoner. Man setter sin ære i uselviskhet, man dyrker et ideal som ikke er stort mer rasjonelt enn religion. For at global idealisme skal ha noe annet for seg enn å være et middel for selvbekreftelse må man anta at mennesket har en objektiv verdi. Dette er det umulig å tenke seg uten religion. Man har kamuflert og tåkelagt en god del bedre enn kristne og islamske dogmer, men i prinsippet er det samme sak. Oppfatninger av verdi som baserer seg på et feilaktig verdensbilde.

Mennesker som viser et så glødende engasjement for en så skrantende grunnmur synes jeg stinker av råtne egg og manglende sex-appell. Jeg tror ikke engang ærlighet rundt motivene, noe vi er svært langt unna å oppnå i vårt samfunn, ville kunne sukre deigen i særlig stor grad for min del. Så Mads Gilbert, gå og bak brødet ditt et annet sted enn i mitt synsfelt. Jeg har spist meg mett på pannekaker med blåbærsyltetøy.

31 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud hvor dum du er. Snakk om ukens idiot!

Anonym sa...

Men i alle dager??? Hva er dette forno? Missunnelse på høyt nivå??? Jeg kan fortelle deg at Mads Gilbert er en engasjert mann som får ting gjort. Slike uttalelser som det du kommer med er aldeles forkastelig. Du burde holde deg for god til sånt, og heller komme deg ned til Gaza og hjelpe til!!!

Anonym sa...

"Mennesker som viser et så glødende engasjement for en så skrantende grunnmur synes jeg stinker av råtne egg og manglende sex-appell..."

Det med sexapell er det utrolige. Mannen har bollet seg med ungjenter i Tromsø siden han kom hit i 1971. Den foretrukne alderen på hans "ofre" er 18-25, gjerne RU- og SU-jenter. Og han er alltid omsvermet av de på byen, og har hatt profilerte forhold med ungjentene, og nærmest skrytt av hans mentorrolle for dem.
Så, det med manglende sexapell er (dessverre) ikke sant:-) Men mannen er nå godt over 60, så kanskje alderen tynger, og nye stunt måtte forsøkes?
Ellers en MEGET GOD artikkel, spot on!

Anonym sa...

Etter å ha lest blogginnlegget her, må jeg si at resten av året synes jeg du bare trenger å nominere deg selv til ukas idiot. Gratulerer!

Anonym sa...

Du har virkelig ikke peiling. Hold deg til BS. Du er herved nomminert til ukas idiot!

ukas-idiot sa...

"Jonas sa...

Du har virkelig ikke peiling. Hold deg til BS. Du er herved nomminert til ukas idiot!"

Hei, Muzzle, til din opplysning er det jeg som "nomminerer" folk til og fra Ukas Idiot. Sorry.

Anonym sa...

På sammemåte som Julius Streicher i sin tid var en fremragende nazistisk idealist er også Gilbert et prakteksempel på en slik type idealisme. Tviler på at han henter frem skalpellen hvis en jøde fikk en rakett i hodet.

Anonym sa...

Ekstremt overbevisende motargumenter her... Eg ler og skrattar :)

"Gilbert ekke ukas idiot, du er!"
Ouch, gotta hurt...

- Gilbert hjelper terrorister på Gasa (sykt), men han hjelper også sivile (bra).
Gilbert er ein hedersperson.
- Hitler ville (også?) utrydde jødene (sykt), men han gav arbeid til de arbeidsløse (bra)
Hitler er eit framifrå godt menneskebarn.

[til slutt vil eg poengtere, i klammer, at eg meistrar, englesk, bokmål og nynorsk]

ukas-idiot sa...

Den syllogismen lukter litt for mye tomatsild og dårlig skjult agenda for min smak. Vi er som sagt mette på pannekaker.

Anonym sa...

denne mann jobber fantatisk md barn å gravide i gasa....
er dere jødder ??

Anonym sa...

Mads forsvarer 11. september angrepene:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/09/30/284907.html

Mads boikotter leger uten grenser fordi de drar ut i verden på medisinsk og humane oppdrag uten å velge hvilken side de skal behandle skadde på:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1503616.ece

"I debatten tegnet Mads Gilbert et bilde av Leger Uten Grenser som hvite leger som reiser ut i verden med brask og bram for å redde svarte liv."

Haha det smalt fra rett kjeft

ukas-idiot sa...

"Anonym sa...

denne mann jobber fantatisk md barn å gravide i gasa....
er dere jødder ??"

Ja: http://ukas-idiot.blogspot.com/2008/12/ukas-romjulsfortelling-uke-52-smrkrukka.html

ukas-idiot sa...

BeatPoet
Innlegg: 25339
08.01.09 05:04
Del

Hva har egentlig estetikk med lege-yrket å gjøre.. Høres nærmest ut som om du kun godtar Jan Thomas-typer som leger..



Twerp

Anonym sa...

"
Hei, Muzzle, til din opplysning er det jeg som "nomminerer" folk til og fra Ukas Idiot. Sorry."



Hvem denne Jonas er, vet jeg ikke, men han er i alle fall ikke muzzle.

Mvh

muzzle

Anonym sa...

For øvrig fornærmende at du tar meg for å være i stand til å komme med en hjernedød "dette er liksom ukas idiot-blogg, også er det liksom DU er som er den største idioten!!"-kommentar.

ukas-idiot sa...

"muzzle sa...

For øvrig fornærmende at du tar meg for å være i stand til å komme med en hjernedød "dette er liksom ukas idiot-blogg, også er det liksom DU er som er den største idioten!!"-kommentar."


Slapp av det var bare klassisk utrøykingstaktikk. Selvsagt skjønte jeg det ikke var deg, ville bare sjekke om du fulgte med.

Thea Sofie sa...

Makan til engasjement!

ukas-idiot sa...

"Sofie sa...
Makan til engasjement!"

Er ikke det herlig da!

Anonym sa...

DATS wrong ESE, he did nothing to you, thats lame ese :|

Anonym sa...

Gidd spoil Forbrytelse og Straff. Jeg startet forrige uke.

Enig i mye, og jeg har talt (noe som kan minne om) denne saken over et glass eller to før (i alle fall dette med lipgloss-moral).

MEN, håpløs romantiker som jeg er, så klarer jeg imidlertid ikke å kaste meg på toget med det misantropiske lokomotivet helt enda. Det er mulig verdiene spinner rundt et feilaktig verdensbilde, men det er et godt verdensbilde. Et jeg trenger.

"Jeg tror ikke engang ærlighet rundt motivene, noe vi er svært langt unna å oppnå i vårt samfunn ville kunne sukre deigen i særlig stor grad for min del."

For meg er dette både sukker og kanel. Jeg venter litt med pannekakene.

ukas-idiot sa...

" Anonym sa...

Herregud hvor dum du er. Snakk om ukens idiot!"

Hvordan føles det å trykke send og vite at man er nummer sekstiåtte som faller for fristelsen?

ukas-idiot sa...

"atle sa...

Etter å ha lest blogginnlegget her, må jeg si at resten av året synes jeg du bare trenger å nominere deg selv til ukas idiot. Gratulerer!"

Nummer 69!

Anonym sa...

"Boller" med unge jenter?! Snakk om relevant opplysning. Nei, nå kan vel ikke jg respektere Gilbert lenger heller. Søren, den sved!

Anonym sa...

Hvordan er det mulig å komme med så mye dumt? Har du virkelig ikke noe bedre å bruke livet ditt på enn å kritisere mennesker som setter sitt eget liv på spill for å hjelpe andre? Takket være mennesker som Mads blir verden litt bedre. Og mennesker som deg kunne vi fint vært foruten. Vedder på at du er misunnelig. Skam deg!!

Anonym sa...

Utvilsomt et morsomt innlegg med gode poenger, men når alt kommer til alt, spiller det egentlig noen rolle hva slags motivasjon som ligger til grunn for Gilberts bidrag der nede?

Vi har sett det før. Tusenvis av ganger. Rike menn og pene kjendiser som med et smil om munnen og en tåre i øyekroken overrekker så generøst en sjekk til afrikanske fluebarn med oppblåste mager. "Fy faen, jævla idioter!" hyler vi. "Det der gjør'rem bare for å gi seg sjæl god PR. Tenke seg te å utnytte andres ulykke for å promotere seg sjæl. Å fy faen, makan te uetisk handling skarru leite lenge etter!"

Åjoda, Mads Gilbert, Angelina Jolie og Bono har nok alle fine tanker om selvpromotering i bakhodet når de utfører sine heroiske handlinger. Akkurat som du har når du skriver og poster dette. Når alt kommer til alt er vi bare en vandrende reklamefilm for oss selv. På godt og vondt.

Personlig tror jeg de blødende, døende funksjonshemmende, gravide barna på Gaza gir temmelig langt faen i hva slags motiver Mads Gilbert har for å redde livet deres ,så lenge han gjør det.

Jeg er ikke noen spesielt stor fan av fyren selv, men det er ikke til å skyve under en stol at det er beundringsverdig å risikere sitt eget liv for å redde andres, uavhengig av hva motivet for det måtte være.

ukas-idiot sa...

"Akkurat som du har når du skriver og poster dette. Når alt kommer til alt er vi bare en vandrende reklamefilm for oss selv. På godt og vondt."

Men i likhet med deg og i motsetning til Gilbert er jeg anonym, hvordan forklarer du dette inn i din psykologiske modell?

Anonym sa...

Du er anonym for dine kritikere, men kjent for de fleste av dine tilhengere.

Det gjør deg beklageligvis bare til en feig Mads Gilbert i denne psykologiske modellen.

Anonym sa...

Hvem er egentlig dere til å snakke?

Jeg kan glatt gå med på at Mads Gilbert og Erik Fosse har påtatt seg en noe uheldig rolle, men kom nå igjen? Det finnes da langt verre mennesker. De har, uansett hva dere måtte mene, risikert sin egen helse for å redde andre, og det er det noe nobelt over, og det kan ikke klønete medieuttalelser endre ved.

Det er fint at dere er kritiske, det skal dere også være, men dere burde være langt mer møysommelige i prosessen der dere skiller snør og bart. Denslags bør nemlig være på plass før dere tar på dere moralens autoritære kappe.

Anonym sa...

Veldig bra skrevet! Helt enig! Håper jødene vinner!

Anonym sa...

Tja! Man kan si mye om Mads Gilbert, men dette var ikke akkurat en av mine favoritt-innlegg på denne bloggen. Jeg er politisk sett uenig med Mads Gilbert. Men Mads Gilbert , altså legen har gjort mye for det palestinske sivilbefolkningen. Han fortjener all ære og heder for sitt legearbeid.

ukas-idiot sa...

bratwind