tirsdag 2. desember 2008

Ukas Idiot-Film Uke 49: โปรแกรมหน้า..วิญญาณอาฆาต

Hollywood renner selvsagt igjennom våre blodårer tjuefiresyv, Bollywood spiser seg inn i vår bevissthet med stadig økende tempo i from av tullefester på Rådhusplassen, Ibsen-krumspring og ikke minst diverse filmer hvor folk plutselig begynner å synge midt i en shootout, og du skal være ganske nedsnødd om du aldri har sluppet ordet Lollywood inn i dine øreganger. Thollywood, derimot, tror jeg de aller færreste har et forhold til (kanskje ikke så rart iom at det er et ord jeg fant på akkurat nå), og det skal folk være jævla glad for. Thailandsk film er nemlig det tredje verste du kan utsette ditt sansevesen for, etter landminer og høykonsentrert sennepsgass, skal man tro Amnesty International og/eller oss her i redaksjonen. Det eneste positive man kan si om Thai-film er at den er veldig oversiktelig: de lager nemlig KUN skrekkfilmer. Ikke bare lager de kun skrekkfilmer, men av alle utenlandske filmer som når de ellers så forseggjorte kinokompleksene er 90% av dem filmer med navn som "SAW V", "Hostel 9", "Scar 3D", "Tannlegen som likte å bore drillen sin inn i andre menneskers øyne gjennom to saumfulle timer" osv. De resterende 10% er rett og slett Quantum of Solace, punktum.

Vel, jeg ble mer eller mindre tvunget til å konsumere to timer av denne popkulturelle sennepsgassen forrige uke, med lovnader om verdens beste popcorn og "det vil i hvert fall bli en opplevelse". Jeg gikk for å se, hold dere fast, en THAI-AUTEUR-META-SKREKKFILM (!!!), og det ble faktisk en opplevelse. En vond en.

"Coming Soon/โปรแกรมหน้า..วิญญาณอาฆาต" heter villsvinet og dets allmektige skaper Sopon Sukdapisit, samt hans sterkt lobotomerte produsenter var tydeligvis veldig fornøyd med deres fikse lille studentfilm, da halve byen praktisk talt var tatovert med plakater og billboards så høye som høyhus. Og det er dette som er det store mysteriet, hvorfor i all verden denne filmen har fått så mye oppmerksomhet, i motsetning til selve plottet, som best kan sammenlignes med en opptaksprøve til Westerdals Film & TV med en stygg heks på toppen.

Filmen begynner rett på, med en livredd jentunge/brutalt dårlig barneskuespiller som ligger ved siden av en død gutt med utstukkede øyne og den overnevnte heksen "Chaba" som trasker rundt i et parodisk nedslitt skrekkfilmhus med klumpfot og hvite kontaktlinser. Det hele kulminerer i en totalt latterlig slutt hvor en ansamling av verdens syv dårligste skuespillere, for anledningen utkledd som en gjeng indignerte landsby-innbyggere står og dæljer løs på heksa hengende fra en bjelke i taket som en annen piñata mens de roper "hvorfor stakk du ut øyenene til alle barna våre!?"

Wow, er filmen ferdig etter FEM minutter? Hm, nei her må det jaggu være en twist, eller i det minste en slags foxtrot. Et stilgrep som har klart å snike seg forbi min vollgrav av filmforståelse. Kan det være en film I filmen? Jo, så sannelig er det ikke det! Dette er bare en film! I Filmen! Selve filmen handler om at de som ser på filmen blir sugd ut og inn av den og at alle som jobber på kinokomplekset der den vises (filmen ble forøvrig spilt inn akkurat der jeg satt og så den) blir hjemsøkt av den totalt uskumle heksa i alle tenkelige former og varianter. Så mye meta at selv en Charlie Kaufman på metamfetamin ikke hadde klart å holde følge. Er vi i filmen? I kinosalen? Inni øynene til heksa? I Auswitch? Sistnevnte er det nærmeste jeg kommer en rasjonell forklaring, for dette var ikke en gang dårlig-morsomt. Det var bare ekstremt dårlig, ekstremt smertefullt og konsekvent ute av fokus, bokstavelig talt.

Så til alle dere Westerdals-spirer med meta/skrekk/auteur-ambisjoner (jeg vet det er minst to av dere), dra til Bangkok og lag så mye film dere orker. Da får dere om ikke annet gratis Chivas Regal resten av livet på byens hotspot: The Bed Supper Club. Terningkast? Vel, kan noen lage et sånt et grafisk Natt&Dag-robotfjes med skjeve øyne og sende meg det som jpg.-fil?

En morsom kuriositet er forøvrig at denne filmen ifølge imdb.com er bedre enn både Nixon og Naked Lunch.